Två svenskar till VM i Moskva

Åsikter i följande text är skribentens och inte Svenska Klätterförbundets.

VM sker i Irina Viner-Usmanovas Gymnastikpalats i Moskva. Foto: IFSC

Nästa vecka drar klätter-VM igång i Moskva. Från Sverige deltar Daniel Nygren och Fredrik Serlachius.

Tävlingarna inleds på onsdag den 15 september och det är paraklasserna som börjar. Daniel ställer upp i klassen AU-2 (forearm amputee).

– Det här är hans stora mål för året. Tidigare tävlingar har har varit en förberedelse och det har varit hopslagna klasser, så vi hoppas på VM. Om Daniel får ut det han har i kroppen så tror jag han går till final, säger förbundskaptenen Björn Strömberg.

Efter viss inledande osäkerhet kunde Fredrik Serlachius komma loss från sina studier och ställer upp i bouldering och lead. Boulderkvalet äger rum på fredag den 17 september och leadkvalet på måndag den 20 september.

– Fredrik har en bra nivå, men det är ofta han inte riktigt får till det och kan få ut all sin erfarenhet. Det vore kul att se honom få allt att stämma, säger Björn Strömberg.

Landslagets coach Oskar Norberg följer också med till Moskva.

Hannes Puman skulle ha deltagit, men eftersom han fick biverkningar av den andra sprutan Covidvaccin och inte känner sig på topp stannar han hemma.

VM i Moskva 2021
  • Onsdag 15 sept: Paraklättring kval
  • Torsdag 16 sept: Paraklättring kval, Speed kval och final
  • Fredag 17 sept: Paraklättring final, Boulder kval