Erbjuder segling och klättring

S/Y Ellen. Foto: Mattias Gönczi

Sugen på att kombinera klättring med en seglats i Stockholms skärgård?

Bakom det udda projektet ligger klättraren Mattias Gönczi och en stiftelse som äger ett skolfartyg från 1898.

Nu i september finns det möjlighet för klättrare att följa med S/Y Ellen ut i huvudstadens skärgård ett par dagar. Man behöver inte kunna segla, men man får vara med och lära sig. Klättra måste man däremot kunna och arrangören utlovar topprepsklättring på nya klippor.

Stiftelsen S/Y Ellen ordnar årligen kolloverksamhet för ungdomar, men säljer också segelturer till företag. Mattias Gönczi var med på ett par sådana och lärde då känna kaptenen Johan Linde. Tillsammans kom de på idén att kombinera klättring och segling.

– Det är också utgångspunkten här, det är inte en segling för att få klättra i skärgården, en motorbåt hade varit effektivare i så fall. Utan det här är en seglats för att få kombinationen segling på en mysig, gammal tvåmastad segelbåt från slutet av 1800-talet och klättring i skärgården, säger Mattias.