Europeiska utbildningar inom klättring att vänta

Sverige deltar som ett av fem europeiska länder i en satsning på europeiska utbildningar för tränare och ledbyggare. Svenska Emma Hawke är anställd som kvalitetsgranskare. – Det är otroligt värdefullt för oss att vara med. Det sätter Sverige på kartan, säger Patrik Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet.

Satsningen på europeiska utbildningar är ett Erasmus-projekt, vilket innebär att den finansieras av EU.

Foto: Björn Pohl

Satsningen leds av tjeckiska klätterförbundet i samarbete med Internationella Sportklätterförbundet (IFSC). De andra involverade förbunden representerar Polen, Bulgarien och Slovenien. Det hela finansieras av EU.

Emma Hawke, coach för svenska landslaget i sportklättring, är anställd som kvalitetsgranskare. Det är en stor och viktig roll, säger klätterförbundets sportchef Patrik Blom, som säger att ytterligare svenska experter ska rekryteras.

– SKF kommer att bidra i olika arbetsgrupper. De tränar- och ledbyggarexperter som blir utvalda får värdefull kunskap och erfarenhet. I och med att Emma Hawke har en stor roll i projektet och är med i hela processen, får vi kontinuerligt information som vi kan sprida nationellt i våra tränar- och ledbyggarutbildningar, säger han.

Flera kurser i olika nivåer för tränare ska arbetas fram, på A, B och C-nivå. C-nivån kan tänkas bli högsta nationella nivå. För ledbyggare blir det en nivå.

Projektet pågår till 2023 och ambitionen är att IFSC ska ta över och fortsätta därefter. Patrik Blom ser framför sig att Svenska Klätterförbundet efter dessa två år gör en rejäl uppdatering av utbildningarna, där den senaste forskningen och det internationella perspektivet finns med. Och mer än detta är att vänta:

– Vi har fler utbildningsnyheter på gång för både tränare och ledbyggare, så håll ögonen öppna, tipsar Patrik Blom.