Funäsdalen Rando/Skimo Race

Välkomna till Funäsdalen Rando/Skimorace!

Den 16 januari 2021 så arrangeras 6:e upplagan av Funäsdalen Rando/skimorace!

Tävlingsområde: Funäsdalsberget med start och mål centralt i Funäsdalen Funäsdalen Rando/ Skimoarena erbjuder stor variation i terrängen som ställer tydliga krav på utövaren. Tävlingen är ett varvlopp som sträcker sig över fyra varv. Vi kommer i år att tangera 1300 höjdmeter i vertikal stigning i tävlingsklass. 1000 höjdmeter i motionsklass.
Tävlingsbana: Vi följer internationell märkning av tävlingsbana. Grön markering uppför. Röd markering utför. Gul markering skidor på säck. Alla skidbytesmoment sker i flaggmarkerad ruta.
Utrustning: Vi ser att ni har lätt speed-up utrustning vilket gör att ni kan ta er igenom banan inom den tid som vi arrangerar tävlingen. Obligatorisk utrustning är hjälm med skimo-alpint certifikat, pannlampa. Första förband. Visselpipa. Ryggsäck. Förstärkningsplagg. Extra mössa, handskar. Mobiltelefon. Tävlingen går under den kallaste delen av året vilket ställer krav på förstärkningsplagg.
Ryggsäcken skall vara utrustad för att säkert fästa skidor på säck. Ryggsäck skall ha diagonalt bärssystem som är snabbt och säkert. Delar av banan går i relativt exponerad miljö och tappar ni skidorna är risken stor att de försvinner eller skadar andra tävlande. Vi kommer inspektera detta.
Startfält: Med hänsyn till pågående Coronapandemi så har vi möjlighet att ha max 50 startande. Vi bevakar detta och kommer se möjligheter att med startrutiner ha flera startande.
Covid 19: Vi har använt folkhälsomyndighetens riskbedömningsverktyg för idrottsevenemang.
Klassindelning: Tävlingsklass-tävlingsbana, motionsklass-motionsbana. Barn-ungdom. Nummerlappar: Hämtas vid starten från kl: 14
Bansträckning: Tävlingsklass, 12 km, 1300 höjdmeter. Motion 10 km, 1000 höjdmeter

Start: Motion start. Tävling start.
Tid: Starttider är inte spikade men räkna med start vid 16 tiden.
Anmälan: Sker till funasdalenrandoandrun@outlook.com. Namn Klass försäkringsskydd Ålder Klubb
Anmälningsavgift: Swisha 225 kr. QR-kod i slutet av PM som kommer.
Medlemskap i klubb ansluten till Svenska klätterförbundet krävs.
Vi är gäster i naturen och lämnar endast våra skintrack och carvingspår efter oss.

Under veckan innan kommer även Klätterförbundet projekt Ski Upp! vara på plats med möjlighet att prova utrustning, se mer info på projektets hemsida!