Nya instruktörer godkända i Göteborg

Examinatorn Martin Urby (i vit tröja) observerar firningsövning.

Fyra nya auktoriserade klippklätterinstruktörer blev godkända vid en pedagogisk examination i Göteborg i helgen 30-31 maj.

I rejäl hetta lyckades aspiranterna Martin Meyerman (Göteborgs KK och Kvibergs KK), Joakim Tunje (Halmstad KK), Karl Rhedin (Bohusläns KK) och Aril Petersson (Kiruna KK) hålla ordning på både svett och nerver, och levererade väl genomförda fortsättningskurser.

Pedagogisk examination är det andra och sista steget i examinationen av klippinstruktörer (efter den tekniska examinationen). Aspiranten får under en heldag hålla en egen kurs med riktiga deltagare. Examinatorer från Svenska Klätterförbundet utvärderar pedagogik, säkerhet, effektivitet och allt annat som hör till gott instruktörsskap.

Klippklätterinstruktörer auktoriseras enligt den internationella normen från UIAA, och får hålla alla kurser på icke-alpin klippa utomhus. Att bli godkänd här är också ett av förkraven för att bli bergsguide.

Till vänster: Joakim Tunje går igenom dagen med sin grupp. Till höger: Martin Meyerman lär ut multipitchklättring.

Till vänster: Karl Rhedin instruerar kilplacering. Till höger: Aril Petersson övervakar elevernas standplatsbygge.

Text och bild: John Liungman