Visby KK inviger nya boulderväggar

Foto: Alexander Jansson
Visby Klätterklubbs nya boulderväggar är klara, delvis tack vare bidrag från SKF och Gotlands Idrottsförbund.
Klubben har expanderat rejält de senaste åren och siktar på att arrangera Gotlands första SM-tävling.
Sedan 2011 har Visby KK haft en inomhusvägg i en stor, fönsterlös silo i hamnen. För många år sedan brukade Roma Sockerbruk AB förvara råsocker här. I dag ägs silon av kommunen.
– En del socker sitter fortfarande kvar, så varma sommardagar kan det droppa lite socker från taket, berättar Alexander Jansson från Visby KK och skrattar.
Här finns en repvägg med tio topprep, som högst är väggen 14,5 meter. Tidigare fanns en bouldervägg som var 55 kvadratmeter, men numera är den 125 kvadratmeter större.
– Vi har ökat i medlemsantal ganska mycket de senaste åren och är snart uppe i 250 medlemmar. Det är jätteroligt, men vi märkte att det var trångt vid boulderväggen och vi har planerat att bygga ut den. Till sist gjorde vi slag i saken och begärde offerter från olika företag, säger Alexander.
Det tog ett par veckor för det anlitade företaget att bygga väggen och notan slutade på 750.000 kr.
Klubben fick anläggningsstöd av Gotlands Idrottsförbund på 200.000 kr och stöd från Idrottslyftet via Svenska Klätterförbundet på 58.900 kr. Resten av pengarna, nästan en halv miljon, stod klubben för.
– Vi har sparat pengar i flera år, planerat våra inköp och låtit bli att köpa nya grepp. Tack vare det, men också tack vare SKF och Gotlands Idrottsförbund, har vi nu en av de finaste boulderväggarna i Sverige om man jämför med andra klubbväggar.
– Det känns fantastiskt. Jag har tittat på ritningar och haft tankar kring väggen, men att se den komma till liv och bli verklighet är häftigt, säger en glad Alexander.
Den nya boulderväggen har väckt inspiration att arrangera tävlingar. Under 2017 vill Visby KK bjuda in till mindre tävlingar för att sedan ta steget att arrangera ett nationellt mästerskap.
– Vi funderar på att ansöka om SM 2018. Förmodligen siktar vi på bouldering, säger Alexander Jansson.
Men först håller klubben en lokal tävling för att inviga boulderväggen. Det blir en ”julkalender” med 24 boulders i olika svårighetsgrader som ska klättras under 24 dagar, med start den 1 december.