Alpinkurs endast för tjejer

alpin-tjejkurs-2015-628x400
Foto: Carl-Johan Spång
Häng med till Tarfala och Kebnekaisemassivet på alpinkurs för tjejer 25-29 augusti!
Observera – kursen blev fullbokad endast på ett par timmar och det är ej längre möjligt att anmäla sig. Håll ögonen öppna för kommande arrangemang.
Klätterförbundet stödjer kvinnor som vill ut i bergen och erbjuder nu en fem dagars-kurs för vuxna tjejer som vill lära sig att klättra alpint. Lär dig att på ett säkert sätt färdas i berg och på glaciärer. De enda förkunskaper som krävs är att du har god kondition, gillar klättring och har en viss erfarenhet av rephantering.
För att kunna erbjuda så många som möjligt att delta står Klätterförbundets alpina kommitté för en stor del av kostnaden för kursen. Som deltagare behöver du bara betala 2 500 kronor för den fem dagar långa utbildningen. Tillkommer gör kostnader för transport, boende och mat.
Kursen leds och planeras av bergsguider med gedigen utbildning om säkerhet i alpin terräng.
Foto: Sara Widell
Foto: Carl-Johan Spång
Ansvarig ledare för kursen är Sara Widell. Sara var Sveriges första   kvinnliga bergsguiden och är en perfekt inspiratör. Första dagen samlas vi på Kebnekaise fjällstation, där vi går igenom utrustning och sedan gemensamt går upp till Tarfaladalen, där vi kommer att vara baserade under resten av veckan. Moment som tas upp under kursen är bland annat:

• Turplanering för klättring i berg
  • Navigering i fjällen och på glaciär
  • Stegjärns- och isyxeteknik
  • Inknytning och kroppscoil
  • Replagsarbete på glaciär
  • Ankare på is och i snö
  • Glaciärräddning
  • Alpinklättring, introduktion och övning beroende på deltagarantal
Anmälan

Begränsat antal platser så först till kvarn gäller. Vi vill ha din anmälan senast den 30 Juni.  Kursavgiften är 2500:- Du anmäler dig online på länken nedan. När vi fått in din anmälan får du ett bekräftelsemail med inbetalningsuppgifter. Du ska vara medlem i en förbundsansluten klätterklubb för att delta. – http://educationwebregistration.idrottonline.se/home/index/638575
Frågor
Frågor om kursen upplägg, innehåll, utrustning och andra praktiska frågor mejlas till Sara Widell.
Frågor om anmälan, betalning och annat administrativt mejlas till Klätterförbundets kansli.