Kajsa utan silver på Europacupen efter protest

Kajsa Rosén blev snöpligt utan silver vid Europacupen i Dornbirn. Foto: Björn Alber
Kajsa Rosén tillhörde de bästa vid Europacupen i Dornbirn, men blev snuvad på pallplatsen. Foto: Björn Alber
Kajsa Rosén hade säkrat andraplatsen vid Europacuptävlingen i lead för juniorer i Österrike i helgen. Men då lämnade Schweiz in en protest och Kajsa petades ned till tionde plats.
Inte mindre än elva svenskar hade åkt till Dornbirn för att delta i årets första Europacup. Sverige var med i alla klasser utom flickornas Ungdom A.
Kajsa Rosén och Hannes Puman tog sig till finalen, som hölls på söndagen.
– Kajsa klättrade jättebra och var solklar tvåa när finalen var klar. Men hon och två andra klättrare hade råkat trampa på en ihoptejpad slinga på väggen. Schweiz lämnade in en protest och Kajsa hamnade på tiondeplats, säger Reino Horak.
Den svenske förbundskaptenen döljer inte sin irritation:
– Jäkligt surt och riktigt osportsligt gjort av Schweiz. Kajsa och de andra två tjänade ingenting på missen. Schweiz ville bara ha upp sina klättrare i resultatlistan. Nu fick de två av sina deltagare på prispallen. Schweiziskan som kom trea trampade också på slingan så även jag hade kunnat protestera, men det hade inte hjälpt Kajsa.
Hannes Puman hade lite otur och slutade på en niondeplats.
– Han greppade ett grepp på fel sätt och kom ur balans tyvärr. En teknisk miss, säger Reino Horak.
Såväl Kajsa och Hannes är med i landslaget. De andra två landslagsmedlemmarna som deltog i tävlingen, Ymer Alber och Fredrik Serlachius, stod också för en god insats.
– Ymer och Fredrik klättrade riktigt bra och hamnade precis utanför final.  Kvalitén är hög och landslaget har finalchans på varje tävling. Det är jättekul, säger Reino.

Resultat, svenska deltagare

Juniorer, pojkar