Plusgrader kan ha orsakat dödsolyckan i Rjukan

Milt väder med stora temperatursvängningar bidrog till dödsolyckan i norska Rjukan i söndags. En 33-årig, italiensk man avled under isklättring sedan ett stort isblock lossnat.
Det norska klätterförbundets säkerhetskommitté publicerade i dag en rapport om olyckan, som inträffade på den första av fyra replängder på leden Lipton (WI7).
Den förolyckade klättraren, Pietro Biasini från Lombardiet, ingick i en liten grupp italienska klättrare som besökte Rjukan. Han gick försteman på Lipton och ledde med dubbelrep.
Plötsligt lossnade ett stort, hängande isparti i vilket 33-åringen hade placerat en isskruv som sin översta säkring. I fallet träffades han av ismassor och pendlade förmodligen även in i bergväggen.
Han föll omkring 10 meter och blev hängande i repet. Fallet stoppades av en annan isskruv. Den svårt skadade klättraren firades därefter ned till marken av kamraten.
Enligt det norska klätterförbundet rådde stora temperaturvariationer i Rjukan veckan före olyckan. I tre dagar var det sex-sju plusgrader under dagtid. Sedan föll temperaturerna igen till helgen och vid olyckstillfället var det -4.

Foto: Norges Klatreforbund/Robert Goodman
Mildvädret försämrade isens stabilitet. Och ispartiet som lossnade var redan under hög påfrestning eftersom isen hängde fritt utan stöd, slår det norska klätterförbundet fast.
Klättraren var till en början vid medvetande, men dog på platsen. Återupplivningsförsöken var förgäves.
– Skadorna var så omfattande att även om klättraren hade fått omedelbar läkarvård är det tveksamt om hans liv kunde ha räddats, säger Odd Magne Ögreid i förbundets säkerhetskommitté till Norsk-klatring.no.