Norsk 25-åring skadad i klätterolycka i Bohuslän

Den skadade 25-åringen vårdas på Sahlgrenska i Göteborg. Foto: Marie Ullnert www.sahlgrenska.se
En norrman i 25-årsåldern skadades allvarligt vid en klätterolycka på Brappersberget i Bohuslän på fredagskvällen. Mannen föll 25 meter och träffade marken.
Mannen klättrade tillsammans med sin kamrat, båda från Norge, när olyckan inträffade vid klockan 19.30. Den chockade kamraten slog larm till SOS och räddningstjänsten var snabbt på plats.
Den skadade fördes bort med ambulanshelikopter. Han vårdas nu på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.
– Läget är allvarligt men stabilt. Det har skett en viss förbättring under lördagen, säger Robert Sjölund på sjukhusets pressjour.
Brappersberget ligger norr om Lysekil och är ett populärt berg med flera leder i det lättare gradregistret. De två männen klättrade Big Ben (5), en 25 meter lång led försedd med toppankare. Den skadade ska ha fallit handlöst hela vägen från utsteget.
– Mycket tyder på att det rör sig om en kommunikationsmiss mellan klättraren och säkraren. Enligt våra uppgifter har säkraren kopplat ur sig ur säkerhetssystemet, säger Robin Dahlberg i Svenska Klätterförbundets säkerhetskommitté.
Kommittén började under lördagen att undersöka omständigheterna till olyckan och har tagit kontakt med det norska klätterförbundet.
– En noggrann utredning av olyckan kan behövas för att klarlägga händelseförloppet och orsakerna. I juli 2011 inträffade en olycka på samma berg. Även då var det en norrman som skadades svårt, men den olyckan verkar ha orsakats av att en säkring lossnade, säger Robin Dahlberg.
Under lördagen inträffade ytterligare en klätterolycka, denna gång vid Simonsberget utanför Nyköping. En man föll tio meter och fördes till sjukhus med ambulans. Enligt Södermanlands Nyheter klagade mannen över smärtor i nacke och rygg.