Certifierade klättergym – en trygghetsfaktor

Försäkra alla som klättrar på er anläggning för ett fåtal hundralappar och upptäck eventuella brister. Vi erbjuder dessutom en förmånlig försäkring till alla anläggningar som är certifierade via oss på Svenska Klätterförbundet.

Kontrollera att ni gör rätt

Klättring är en riskfylld sport. Att kunna erbjuda alla som klättrar och säkrar en försäkring, helt gratis, är schysst och viktigt. Ni som ansvariga får dessutom en ordentlig genomgång av er anläggning när ni certifierar den. Tack vare kontrollen kan ni säkerställa att ni efterlever krav och rekommendationer.

Förutom försäkringen, som kostar 500 kronor för hela anläggningen och alla som klättrar på den, omnämns ni som certifierad på vår sajt. Dessutom får ni använda logotypen för certifierad anläggning  en tydlig kvalitetsstämpel.

Certifierade klättergym

Alla kontrollerade anläggningar i Sverige.

Några krav för gymmet

Certifieringen görs via en egenkontroll och en checklista skickas in till Svenska Klätterförbundets kansli. Ett flertal punkter ingår, bland annat:

• Krav på synliga gröna och röda kort.
  • Alla utbildningar ska följa SKF:s normer.
  • Väggarna ska följa en viss standard (EN 12527).
  • Det ska finnas tillräckligt stort fritt fallutrymme.
  • Greppen ska vara professionellt tillverkade.

Riktlinjer och checklistan finns här.

Certifierade gym får en försäkring för hela anläggningen för 500 kronor.

Produktsäkerhetslagen styr

All organiserad klättring regleras genom Produktsäkerhetslagen, en lag som anger att varor och tjänster ska vara säkra. Det har inte prövats rättsligt, men vi på SKF har fått tydliga indikationer kring att tillsynsmyndigheten Konsumentverket vid prövningar kommer att utgå från våra rekommendationer.

Oavsett om ni väljer att certifiera er anläggning eller inte, rekommenderar vi er att titta på våra dokument ”Checklista för certifiering” och ”Riktlinjer för klätteranläggning”. De utgör en bra grund för att upptäcka brister i verksamheten.

Gratis för SKF-klubbar

Certifieringen, som förnyas varje år, är kostnadsfri för klubbar anslutna till Svenska Klätterförbundet. För övriga gym faktureras en avgift om 500 kronor per certifierad anläggning.

Kanslipersonal

Emma Borggrén-Franck