Klätterolyckor vid Norra Ulorna och Rosendal – två personer skadade

Två klättrare skadades vid två olika markfall på tisdagen. En olycka inträffade vid Norra Ulorna i Bohuslän och en i Rosendal norr om Örebro.

Klättraren som gjorde ett markfall vid Norra Ulorna föll turligt nog inte ned i stenblocken. Foto: SSRS Smögen

I Rosendal skadades en kvinna i 25-årsåldern när hon skulle fira sig ned från ett bultat ankare på leden Jojo. Hon klättrade tillsammans med en kvinna och en man. Alla tre stod på toppen. Mannen firade sig ned först och på egen hand. Sedan, när han kommit ned, sänkte han ned den ena kvinnan.

Kvinnan som skadades var siste person att ta sig ned och skulle själv fira sig ned. Då föll hon från ankaret och slog i marken, ett fall på 12 meter.

Ambulans, polis och räddningstjänst larmades ut till platsen. Kvinnan ska då ha varit vid medvetande och talbar.

Eftersom terrängen hade gjort det besvärligt att bära henne till parkeringen så kallades Sjöfartsverkets helikopter in. Kvinnan vinschades upp i helikoptern och fördes sedan till sjukhus.

Vid Norra Ulorna, en klippa som ligger vid Bohuskusten, råkade ett gästande tyskt replag ut för en olycka då ena klättraren föll 4-6 meter vid nedsänkning från ett ankare. Klättraren klarade sig turligt nog utan större skador.

Räddningsinsatsen vid Norra Ulorna. Foto: Ambulanshelikoptern, Västra Götalandsregionen

Replaget, en man och en kvinna, valde att göra anmarschen via nedfirning på leden Däst och förvirrad, ca 25 meter upp. På grund av blåsten bestämde replaget att kvinnan skulle sänka ned mannen från toppen för att undvika att repet fångades av vinden. Bultarna kopplades samman med en cordelette med knut och skruvkarbin och sedan en HMS-knut direkt i ankaret, som kvinnan hanterade. Vid nedsänkningen kunde de två varken se eller tala med varandra.

Ca 5 meter över marken, vid en hylla, stannade nedsänkningen upp något och när nedsänkningen skulle fortsätta föll mannen fritt till marken. Han landade på fötterna på en yta som, bland alla stenblocken, var mossig och mjuk.

Kvinnan firade sedan ned sig själv till den skadade mannen, som var vid medvetande. De fick kontakt med en liten motorbåt med två privatpersoner som råkade vara i närheten och som i sin tur kontaktade SOS Alarm. Båten transporterade ambulanssjukvårdare från den närliggande småbåtshamnen till olycksplatsen, vilket påskyndande omhändertagandet.

Senare kom Svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS) till olycksplatsen och transporterade den skadade till hamnen, där ambulanshelikoptern väntade.

Replaget säger att det var svårt att se och höra varandra på grund av vinden och klippans förutsättningar och att det måste uppstått något slags missförstånd dem emellan. Kvinnan vittnar även om tvinnat eller trassligt rep vid olyckstillfället.

– De här två olyckorna har gemensamt att de inträffat när klättrare antingen ska fira sig ned eller bli nedsänkta från berget. Vi har sett i många år att just firnings- och nedsänkningssituationer är vanligt förekommande vid olyckor, särskilt vid dödsfallen, säger Robin Dahlberg i klätterförbundets säkerhetskommitté.

De påverkande orsakerna är generellt sett ofta flera. Till exempel trötthet, försvårad kommunikation och missförstånd i replaget om vad som ska göras.

– Det finns ibland fördelar med firning ner för en klippa, och ibland kan alternativen vara komplicerade eller bitvis riskabla, som vid Norra Ulorna, men det tål att tänkas på att även den till synes enklaste nedfirning kan medföra påtagliga risker.

Räddningsinsatsen vid Norra Ulorna. Foto: SSRS Smögen

Ett markfall ska även ha inträffat omkring midsommar på Träleberget i Bohuslän. En kvinnlig klättrare från Norge skadades. Klätterförbundet vill gärna ha mer information om händelsen, kontakta säkerhetskommittén eller Andreas Andersson på kansliet.

SSRS deltog i räddningsinsatserna vid Norra Ulorna och Träleberget. I samtal med klätterförbundet vill sjöräddarna framföra vikten av att klättrare har en beredskap för olyckor. Flera av bergen i Bohuslän ligger svårtillgängligt och det kan vara svårt att ta sig dit till fots eller landa med helikopter.

– Vi delar sjöräddningens tankar kring beredskap och eftertänksamhet kring valet av klippor. Samtidigt är det ett svårsmält budskap för gemene klättrare att välja klippa efter räddningsmöjligheterna, eftersom det kan förta det roliga och härliga med klättringen. Ingen klättrare åker ju ut och klättrar med tanken att de ska bli räddade under dagen och hyr en båt för en eventuell olycka. Vårt budskap och förhoppning från säkerhetskommittén är dock att vi klättrare alltid ska ha tänkt på hur vi hanterar en olycka. Blotta tanken kan hindra åtminstone några helt onödiga olyckor, säger Robin Dahlberg.