Projektavslut barn och ungdom

En av många glada deltagare på ett prova på tillfälle hos Östersund Klätterklubb. Foto Johanna Werqvist
Moa – en av många glada deltagare vid ett prova på tillfälle hos Östersund Klätterklubb. Foto Johanna Wernqvist
Klätterförbundet har de senaste 18 månaderna haft förmånen att ha en projektanställd barn- och ungdomskonsulent. Nu närmar sig projektet sitt slut och här är en sammanfattning.
Foto: Dick Lyhammar
Barn- och ungdomskonsulent Johanna Wernqvist, hängiven klättrare, ungdomsledare i Karbin Klätterklubb och klippklätterinstruktör. Foto: Dick Lyhammar
2013 bedrev en tredjedel av klätterförbundets klubbar verksamhet för barn och ungdomar med ca 2 000 juniorer registrerade som medlemmar. Samtidigt visste vi att mängder av barn stod i kö för att få börja klättra men att våra klubbar inte kunde ta emot dem. Klätterförbundet sökte och fick då ett stimulansbidrag från Riksidrotts­förbundet, RF, för en projektanställd barn- och ungdomskonsulent.
Projektets huvudsakliga uppgift var att skapa en bild av vilken verksamhet som finns för barn och unga i våra klubbar, vad som fungerar och vad vi som förbund kan hjälpa till med.
Längs vägen höll vi utbildningar för barn- och ungdomsledare, delade ut nära en miljon kronor i idrottslyftsbidrag, höll i läger för 50 ungdomar och träffade en massa trevliga människor från föreningar, kommittéer och andra organisationer.
Som uppstart bjöds föreningarnas barn- och ungdomsansvariga och SISU till regionala träffar på flera platser i Sverige, där de presenterade sin verksamhet och berättade vilka problem och möjligheter de ser. Många ville ha bättre tillgång till inom­hus­klättring, antingen större vägg eller mer tid för klubben i idrottshallen. Flera efter­frågade utbildning för ungdomsledare, och hade problem att rekrytera i samma takt som fler barn vill börja klättra.
Barn- och ungdomsledarutbildning i Malmö. Foto: Johanna Wernqvist
Ett antal barn- och ungdomsledarutbildningar har genomförts inom ramen för projektet, från Malmö i söder till Vännäs i norr, med glada och inspirerade ledare som resultat. De sprider nu sitt engagemang vidare till de unga de tränar.
Femtio ungdomar från alla de nordiska länderna fick chansen att klättra tillsammans och hitta nya vänner på Klätterförbundets Nordic Youth Camp i Västervik i somras.
Några ungdomar från länder betydligt längre bort testade klättring både inomhus och ute i ett samarbete mellan förbundet, Stockholm stad och ett asylboende. Säkerhets­instruktioner, uppmuntran och kunskap om allemans­rätten förmedlades med miner och kroppsspråk och ibland med hjälp av en tolk.
Barn- och ungdomskommitténs nya hemsida.
Resor i landet med besök hos olika klubbar och distrikt varvats med arbete hemma på kansliet, med kommunikation och administration. En ny del av hemsidan har växt fram, barnungdom.bergsport.se. Sidan vänder sig till barn och unga och deras föräldrar, ledare, tränare. Där finns länkar till bidrag att söka, tips på klätterrelaterade övningar till träningen och lite annat smått och gott. För att få föräldrar till klättersugna barn att hitta till sidan finns Föräldra­guiden, en kortfattad folder om klättring och hur du kan komma igång. Även en liten handbok i att arrangera läger finns skapad, med allt från rekommendationer om säkerhet till tips på smidiga mellanmål.
Förbundet har under den här perioden genom Idrottslyftet betalat ut nära en miljon kronor till ett 30-tal klubbar för bland annat barnanpassade grepp, utbildningar och läger. Långt ifrån alla klubbar söker idrottslyft, och vi har kunnat bevilja i princip alla ansökningar som haft ett tydligt syfte och som gått i linje med idrottslyftets mål.
Klubbarna har blivit bättre på att rapportera in utbildningar och aktiviteter för barn och unga i idrottonline, vilket ger mer pengar och större inflytande till både klubbarna och förbundet. Riksidrottsförbundets nya linje är Idrott hela livet, och utmaningen är att behålla intresset hos tonåringar och vuxna för livslångt idrottande vare sig det är med elitsatsning eller på motionsnivå.