Klättring i skolan – mer än hundra utbildade efter satsning hos Svenska Klätterförbundet


Under sex år har Svenska Klätterförbundets satsning ”Klättring på schemat” gett lärare i Sverige verktyg att introducera klättring på skoltid. Projektet togs emot väldigt positivt och resulterade i mer än hundra klätterledare och topprepsinstruktörer i skolorna. – En fantastisk satsning för barn och unga, säger Janna Askenberg, biträdande generalsekretare på Svenska Klätterförbundet.
Skolan kan vara en fantastisk plats för att upptäcka nya sporter – det kan vara där intresset och passionen för en viss idrott väcks till liv. För att det ska ske behövs engagerade och kunniga lärare som kan föra sporten närmare eleverna, och det var av den anledningen som Svenska Klätterförbundet startade projektet Klättring på schemat år 2018.
– Målet var att utbilda idrottslärare som vill klättra med sina elever, både ute och inne. Vi är så glada att Svenskt Friluftsliv gav oss möjlighet att genomföra kostnadsfria utbildningar, säger Janna Askenberg, biträdande generalsekretare på Svenska Klätterförbundet.
Fokus på klätterintresserade
När projektet inleddes var det öppet för alla idrottslärare, oavsett om de tidigare hade haft kontakt med klättring eller inte. Under pandemin och ett ofrivilligt uppehåll, förändrades målgruppen. Efteråt öppnade projektet upp för all skolpersonal, med krav på att de redan hade grönt kort i klättring och därmed viss kunskap. Det gjorde att utbildningstiden kunde kortas ner.
– Det var en bra förändring. Vi såg att projektet slog bäst rot och var mest framgångsrikt där lärarna redan hade ett visst intresse för klättring. De som hade det fortsatte sina utbildningar och arbetade aktivt för att få in klättring i sin undervisning, säger Eva Rimnäs, utbildningsadministratör på Svenska Klätterförbundet, som ledde projektet.
Svårt att nå skolor
Att nå ut till, och skapa kontakt med skolor och lärare, visade sig inledningsvis vara en utmaning. Svenska Klätterförbundet hade inga naturliga nätverk i skolans värld, vilket gjorde det svårt att hitta deltagare i början.
– Trots dessa initiala utmaningar har projektet tagits emot mycket positivt, och alla som deltagit har varit väldigt tacksamma, säger Eva Rimnäs.
Under projektets sista termin erbjöd Svenska Klätterförbundet vidareutbildning för de som redan utbildats via projektet. Den var populärt, vilket visade att många lärare var ivriga att utveckla sina färdigheter.
En av de sista kurserna inom Klättring på schemat hölls på en klippa på Vackstanäs gymnasiums skolområde utanför Södertälje, och resulterade i fem nya behöriga klätterledare utomhus.
– De kommer att använda klättring i sin undervisning, där även elever från anpassade grupper kommer att delta. Det känns extra roligt, säger Mikael Knutsson, utbildningsansvarig på Svenska Klätterförbundet.
FAKTA: Klättring på schemat
Tack vare bidrag från Svenskt Friluftsliv kunde Svenska Klätterförbundet driva ”Klättring på schemat” mellan 2018-2025, med ett uppehåll under pandemin. Projektet har utbildat cirka 120 lärare och annan skolpersonal.
Under de sex åren har förbundet utbildat lärare till klätterledare och topprepsinstruktörer, vilket innebär att de ta med elever på klättring på närliggande klippor respektive lära ut säkringsteknik och dela ut gröna kort.