Så påverkas klättringen i Sverige av corona

Lokala allmänna råd och en kommande förordning. Max åtta personer på offentliga tillställningar och en stark avrådan från att vistas på gym. Vi redogör för hur klättringen i Sverige påverkas av coronapandemins restriktioner – liksom hur du som klättrare och klubbföreträdare kan agera.

Antalet fall av covid-19 ökar i Sverige, liksom antalet vårdade på landets intensivvårdsavdelningar. Regeringen och Folkhälsomyndigheten gör vad de kan för att stoppa smittspridningen. På tisdagen meddelade regeringen att en ny förordning, som endast tillåter åtta personer att delta vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, kan tas i bruk den 24 november.

Svenska Klätterförbundets generalsekreterare Emma Borggren-Franck upprepar samma önskan som tidigare:

– Följ råden och rekommendationerna. Håll i och håll ut. Det kommer en tid även efter corona och klättringen finns kvar då. Vi på förbundet tar ansvar för vår verksamhet genom att ställa in de aktiviteter som inte kan genomföras på ett smittsäkert sätt, säger hon.

Oklart om barn och ungdomsidrott
Svenska Klätterförbundet har fått frågan om vad som gäller kring träning för barn och unga. I dagsläget har vi inga andra besked än att träningen kan fortgå tillsvidare. Undantaget, det som säger barn- och ungdomsidrott för de födda 2005 eller senare kan fortsätta bedrivas, gäller fortfarande.

Riksidrottsförbundet har i sitt remissvar till regeringskansliet kring den nya förordningen, bett om ett förtydligande vad gäller träning för olika åldrar.

Anders Tegnell, Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog, fick frågan om barn- och ungdomsidrott på onsdagens sedvanliga pressträff. Han hänvisade till regeringskansliet och polisen – det är upp till dem att tolka den nya förordningen.
– För att inte skapa mer förvirring avvaktar vi nu tills alla har kommit in, tills vi har en klar bild av det hela, säger Anders Tegnell.

Föreningar – distrikten finns för er
Riksidrottsförbundet är uppdelat i olika distrikt. I princip alla distrikt har kallat till informationsträffar för de föreningar som de organiserar.

Emma Borggren-Franck, generalsekreterare för SKF, poängterar att kansliets anställda finns på plats för att stötta klätterklubbarna, om än på distans.

– Prenumerera på nyhetsbrev från distrikten och gå in på deras hemsidor. Där finns information om vad som gäller just er, säger hon.

6/11 2020: Generalsekreteraren: Vi tar ansvar tillsammans

16/6 2020: Covid-19: ”Möjligt att genomföra tävlingar”

28/5 2020: Covid-19: Rekommendationer från UIAA

5/5 2020: Krönika: Klättra vidare med närvaro i kristider