Daniel Nygren sjua i para-VM

Daniel Nygren under VM i Frankrike. Foto: Herman Hultberg
Daniel Nygren från Stockholm hamnade på sjunde plats på VM i paraklättring och var bara sekunder från att nå finalen.
VM hölls i franska Briançon 16-17 juli. 37-årige Daniel var Sveriges ende representant och deltog i klassen AU2, vilket står för ”Forearm Amputee”.
I paraklättring har man ingen semifinal eftersom antalet tävlande är lägre. Som vanligt är det två kvalleder, men sedan går de bästa direkt till final.
Den första leden var vertikal och jättefint byggd. Lite smått ”balansig”, men den kändes lätt och självklar för mig. Den andra var brant och juggig, inte något uppenbart krux utan bara väldigt pumpig. Jag tappade lite fokus på hälften av leden och började tveka vilket gjorde att jag slösade energi och föll av precis innan sista brytet på väggen och slutade på 37+ poäng. Jag hade behövt 38 för en finalplats. Så hade jag hållit kvar det sista greppet i två sekunder till hade jag gått vidare till final, berättar Daniel.
Daniel i kvalet. Foto: Sheila Farrell McCarron
VM var Daniels andra internationella tävling. Han deltog även i Imst Master i slutet av juni.
Även fast det inte gick bra på tävlingen i Imst gav den mig erfarenhet. Efter att ha analyserat vad som gick fel där, plus stöd från coachen Oskar Norberg Lundmark på plats i Briançon, så kändes mitt självförtroende bättre och jag kunde också prestera därefter.
Daniel är medlem i Nacka Värmdö Klätterklubb och började klättra 2006, men hade länge problem med en skada i axeln. Det senaste året har han tränat ungefär 12 timmar i veckan.
Det har varit 50/50 bouldering och rep, en del intervallträning samt fyspass fokuserat på bål och ben. Även en del on-sightträning med fokus på att läsa leder, berättar han.
För ett år sedan bestämde han sig för att börja tävla .
Jag följde en klättrare som heter Maureen Beck på sociala medier och som tävlar med en arm. Jag hade inte insett hur utbredda och väl uppstyrda paraklättertävlingarna hade blivit, att det fanns en klass bara för de som saknar en arm. Sedan befann jag mig i en period i livet som nybliven pappa och hade inte möjlighet att åka på någon längre klätterresa men behövde ett mål att kämpa mot för att hålla motivationen uppe, så jag bestämde mig för att göra en VM-satsning.
Från öppningsceremonin i Briançon. Foto: Sytse van Slooten/IFSC
Svenska Klätterförbundet har stöttat Daniel bland annat genom att bekosta resor och boende samt ordna ett gratis träningskort i samarbete med Klättercentret.
Förbundskaptenen Björn Strömberg har stöttat mig jättemycket på håll från Göteborg genom långa telefonsamtal och gett mig enormt många tips som har betytt mycket. Jag skulle också vilja tacka Emma Borggrén-Franck, Patrik Blom och Åsa Engström för den tid som de har lagt ned på att möjliggöra den här säsongen för mig.

Vilken blir nästa tävling och vad har du siktet inställt på?

Det har inte kommit någon info om nästa års tävlingar men det brukar bara vara 3-4 paraklättertävlingar per år och jag hoppas kunna delta i dem. Därefter siktar jag på en revansch i VM i Moskva 2021. Jag hoppas också på att klättring ska bli en del av Paralympics innan jag blir för gammal att tävla.
Kompletta resultat VM i paraklättring