Rekordmånga bestiger Kebnekaise i år

Fjällturismen i Sverige ökar kraftigt. 10.000 personer väntas bestiga Kebnekaise i år, vilket är nytt rekord.
Det är Svenska Turistföreningen (STF) som berättar om siffrorna för nyhetsbyrån TT.
– Vi ser att intresset för fjällvandring har ökat under flera år. Det är allt fler yngre och barnfamiljer som är intresserade, säger Carina Hakenäs på STF.
Under juli var antalet gästnätter på STF:s fjällstationer och fjällstugor ungefär 49.000. Det är en ökning med cirka 7 procent jämfört med samma månad förra året.
Sveriges högsta topp, Kebnekaise, kommer under 2017 att få rekordartat antal besökare med 10.000 personer, bedömer STF. Tidigare år har antalet bestigningar legat på omkring 8.000.
Någon officiell statistik finns emellertid inte eftersom de flesta går den västra leden utan guide. Den östra leden, som är mer krävande, har hittills i år gjorts av 700 personer, en ökning med 100 personer jämfört med förra året.
Det ökande intresset för den svenska fjällturismen har samtidigt en baksida. Antalet räddningsinsatser på Kebnekaise har mer än fördubblats under senaste fyra åren, enligt bland annat TV4 och NSD.
– De vi har hämtat har haft riktigt dåliga kläder, de har varit genomvåta. Man kan inte säga att de har haft ordentliga regnkläder utan det har varit mjukisbyxor och tunna kläder som regnet slår rakt igenom, och då blir man jättefort kall, säger bergsguiden Anders Bergwall till NSD.
Marit Sarri, platschef på Kebnekaise fjällstation, antyder dock att läget inte nödvändigtvis behöver ha blivit så mycket sämre. Hon säger till NSD att människor larmar i större utsträckning numera och att fjällräddningen också åker ut oftare.
I juli sändes såväl ambulanshelikopter som fjällräddningen ut till ett berg i Jokkmokk, sedan en man och en kvinna slagit larm och behövde hjälp att ta sig ned. Enligt Norrbottens-Kuriren berodde larmet på att kvinnan var trött och inte orkade gå. Det slutade med att paret fick betala helikoptertransporten.