Krönika: Tillsammans formar vi klättringens framtid

En liten skara klättrare kom till Svenska Klätterförbundets förbundsmöte förra månaden. Foto: Andreas Enqvist
En liten men engagerad skara klättrare kom till Svenska Klätterförbundets förbundsmöte förra månaden. Foto: Andreas Enqvist
Jag vill tacka Svenska Klätterförbundets styrelse och kansli för en fantastiskt trevlig helg i samband med förbundsmötet 16-17 april. Samtidigt vill jag uppmana fler klubbar att åka på dessa arrangemang och ta del av många intressanta diskussioner om vår sport och livsstil.
För alldeles oavsett om vi engagerar oss eller ej så är vi förbundet – du och jag. Klubbarna och deras medlemmar utgör vårt fina förbund och avgör vad vi ska ta oss an i framtiden och hur sportsliga samt etiska frågor om klättring ska behandlas i Sverige.
Under mina aktiva år, som nu endast är sju, så har jag hört frasen ”dom på förbundet” i många sammanhang och inte sällan i negativ mening. Min fråga är varje gång: vem är ”dom”?
SKF är ingen toppstyrd serviceorganisation som på beställning ska leverera pengar, engagemang och tjänster. Företrädarna är klättrare precis som vi alla andra, som antingen jobbar på kansliet eller ställer upp ideellt i kommittéerna. SKF är bara så bra, inspirerande och utvecklande för klättringen som du och jag gör det genom vårt engagemang.
Vi klättrare är individualister som försöker oss på något så komplicerat som att samarbeta. Klubbar emellan kan hjälpa varandra med tävlingar, utbildningar, klätterresor, ungdomsklättring och mycket mer. Vi kan som klubbar givetvis ta hjälp av de anställda i SKF vad gäller kommunkontakter, rådgivning och stöd i många av de utmaningar vi har lokalt och centralt.
För att kalla oss ett förbund, med alla de fördelar som en demokratisk rörelse har, måste klubbarna och klättrarna i Sverige värna om det, engagera sig och bygga upp nya och bra ambitioner som lockar fler utövare som vi kan dela vår klätterglädje med. Det är styrelsen och klubbarna som ser till att vi får bra kommittéer och förankrar SKF som en självklar utvecklingsplattform för framtidens Klättersverige.
Här på västkusten finns många bryggföreningar. Varje båtägare förtöjer sin båt vid bryggan och förlitar sig på att den håller. Vissa bryggföreningar är som familjer. Medlemmarna delar både glädje och sorg samt strider för sina åsikter, men ser till att alltid värna om bryggan så att båtarna ligger säkert.
Din klätterklubb ligger säkert vid bryggan i SKF. Det vittnar det engagemang som jag såg på förbundsmötet om, men för att säkerställa det ska kanske fler än 23 klubbar av 75 vara närvarande och engagerade. Eller vad tycker du?
Stå upp på nästa medlemsmöte och fråga din klubb hur de engagerar sig i SKF!

krister-syrten-kronika-bergsportKrister Syrtén
Ordförande i Kvibergs Klätterklubb. Började klättra 2009 och sysslar med sportklättring, trad och bouldering. Gillar graniten på västkusten, men Kalymnos med sina kalkstenstufor är annars en favoritdestination.