Landslaget i sportklättring tar form – rekordmånga ansökningar

Åsikter i följande text är skribentens och inte Svenska Klätterförbundets.

Mindre trupp och hårdare fokus på varje atlet: Landslaget i sportklättring slimmas. I dag presenterar vi landslagsledningens förslag på trupp för 2022, efter en uttagning med rekordmånga ansökningar. Hela 69 atleter ansökte om en plats i sportklätterlandslaget.

Linda Sjödin och Fabian Förander har båda framgångsrikt representerat Sverige tidigare år och båda är uttagna än en gång. Foto: Björn Pohl

Inför 2022 hade landslaget betydligt fler sökande per plats än tidigare: 20 seniorer och 49 juniorer, 30 tjejer och 39 killar. Det, i kombination med färre platser och att utvecklingstrupperna försvinner, gjorde uttagningen tuff.

Björn Strömberg, förbundskapten, hanterade urvalsprocessen tillsammans med coacherna Oskar Norberg och Emma Hawke.

– Konkurrensen var större än någonsin och det har varit ett intensivt, men kul och inspirerande, arbete att gå igenom alla ansökningar. Det är otroligt spännande att det kommer upp fler duktiga tjejer och killar i de yngre klasserna samtidigt som konkurrensen hårdnar allt mer bland seniorerna. Förhoppningsvis hittar vi detta år en bra balans med antalet atleter i landslaget som ger oss möjlighet att på ett bra och hållbart sätt jobba framåt, säger Björn Strömberg.

Som det ser ut nu tar totalt elva killar och tio tjejer tar plats i landslaget, juniorlandslaget och paralandslaget 2022. Listan kan komma att förändras, då kontrakten ännu inte är signerade.

Det slutgiltiga laget presenteras i januari när alla detaljer är klara.

Följande atleter har fått en inbjudan till sportklätterlandslaget 2022:

Senior

Linus Qvarnström
Filip Thuresson

FAKTA/Landslagets uppdrag

Landslagets långsiktiga mål är att etablera Sverige i världseliten och ta medaljer på seniormästerskap. Arbetet de närmaste åren handlar främst om kvalitativa och utvecklande träningsmiljöer och om att möjliggöra att varje atlet i landslaget får möjlighet att utvecklas på bästa sätt.

Under 2022 kan fler medlemmar tillkomma om landslagsledningen ser det som befogat. Även atleter utanför landslaget kan bjudas in till läger, samlingar och tävlingar.