Ansök till landslaget 2021

Ansökan till landslaget i sportklättring 2021 är nu öppen.

Är du klättrare med erfarenhet av att tävla i sportklättring? Har du en ambition om att nå högt uppsatta mål internationellt? Vill du göra en helhjärtad elitsatsning? Vi uppmuntrar dig att skicka in en ansökan till junior-, senior- eller paralandslaget.

Landslaget 2020 på läger i Luleå, Klätterhuset. Foto: Marcus Kern

Ansökan för landslaget i sportklättring 2021 är öppen. Skicka din ansökan senast den 30 november 2020.

Uttagningsunderlag
Förbundskaptenen är ytterst ansvarig för uttagning av atleter till landslaget i sportklättring. Tillsammans med landslagscoacherna, junior och senior, görs en bedömning och utvärdering av atleten inom följande områden:

• Resultat från tävlingar som atleten deltagit i
  • Ranking – nationell och internationell
  • Ambition – utläses av ansökan och eventuella samtal
  • Förmågor – taktiska, fysiska, tekniska och mentala färdigheter

Juniorlandslaget
För att ansöka till juniorlandslaget ska du vara född år 2007 eller tidigare.

Alla juniorer födda 2003 eller senare ska lämna uppgifter om förmyndare i sin ansökan och förmyndarna måste godkänna att atleten fyller i ansökan.

Vi letar efter unga klättrare som drömmer om att bli atleter. Atleter som vågar drömma, har full tilltro till sin förmåga och är självsäkra nog att uttrycka sin kärlek till klättring med ett moln av krita under sig.
Vi vill ta er på en resa i en sport som utvecklar självförtroendet, självsäkerheten och medvetenheten om den träning som krävs för att bli en internationell elitklättrare.
Som atlet i juniorlandslaget har du motivationen och viljan att ge 100 procent och använda varje möjligt tillfälle för att utvecklas till en internationell tävlingsklättrare.

Är du tränare till någon ambitiös ung klättrare med stor potential, som vi kanske har missat: hör gärna av dig!

Födda 2008
Vi öppnar upp för atleter födda 2008 (fyller 13 år under 2021) att skicka in en intresseanmälan om att vilja vara delaktig, i samråd med sina föräldrar, i en utvald anpassad aktivitet, t ex läger eller samling, tillsammans med juniorlandslagets utvecklingsgrupp. Fokus kommer vara på utveckling genom medveten lek. Detta innebär inte att man blir med i landslaget eller dess utvecklingsgrupp. Syftet med detta är att, i linje med RFs riktlinjer för barn- och ungdomsidrott, underlätta en successiv övergång till tävlingsklättrande och att försöka stötta och ta till vara på den drivkraft som många uppvisar.

Det kommer inte finnas någon möjlighet att genom landslaget åka på tävlingar för den här gruppen.

Inskickad intresseanmälan innebär inte att man är garanterad en inbjudan utan det är avhängt på hur stort intresset för detta är och de förutsättningar som kommer finnas under 2021. Se separat länk för denna intresseanmälan.

Seniorlandslaget
För att ansöka till seniorlandslaget ska du vara född år 2001 eller tidigare.

Paralandslaget
För att söka till paralandslaget ska du vara född 2001 eller tidigare.

Du som vill ansöka fyller i ansökningsformuläret, se länk nedan. Besked om huruvida du har gått vidare i uttagningsprocessen lämnas senast 4 december 2020.

Du som gått vidare kommer blir kontaktad av landslagsledningen för nästa steg. Det kan innebära intervju, antingen vid ett personligt möte eller via telefon/video. Givet den tid vi lever i kan det vara så att vi ber er skicka in videos på er själva när ni tränar.

Ansök senast: 30 november 2020
Första besked: 4 december 2020

Ansök här: Ansökan till landslaget i sportklättring 2021

Födda 2008: Fyll i intresseanmälan här

Har ni frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att skicka ett mail till: landslag-sport@klatterforbundet.se

Vi fram emot din ansökan!

Björn Strömberg
Förbundskapten, landslaget i sportklättring