Kiruna Klätterklubb 30 år

Episk dag i Gaisenjarga, problemet Nästan som Örebro", 6b+. Fotograf: Fredrik Hansson.
Episk dag i Gaisenjarga, problemet Nästan som Örebro”, 6b+. Fotograf: Fredrik Hansson.
Den 14 november firar Kiruna klätterklubb 30 år. I samband med jubileet bad bergsport.se Kiruna Klätterklubb att dela med sig av sin historia och sin nutid.
k3-200x141Under det senaste tiden har det bubblat av aktiviteter kring Kiruna Klätterklubb K3. Har ni vägarna förbi Kiruna den 14 november passa på att besöka klubbens nya lokaler i Tarfallahallen och delta i 30 års firandet. Tack till K3’s ordförande Jon Moln Teike och sekreterare Fredrik Hansson för porträttet av Kiruna Klätterklubb.
Bergsport.se är Svenska Klätterförbundets webbplats. Här presenterar vi inte bara förbundets verksamhet, vi förmedlar också nyheter som rör hela klättersverige. Vill du berätta om vad som pågår i er klubb? Hör av dig till webb@bergsport.se .

Bakgrund

I kölvattnen av den fjällanda som alltid speglat Kiruna och i alla tider lockat männsikor till bergsbestigning i dessa nordliga trakter bildades Kiruna klätterklubb. Året var 1985 och under mellandagarna efter jul beslöt en liten, intim skara entusiaster sig för att bilda den första klätterföreningen i Norrbotten och den trettonde i Sverige. Den nordliga staden får alltså anses ha varit relativt tidig med att inneha en klätterförening när man beaktar det antal klubbar som finns idag.

Siluetten på Tuolpagorni, en riktig svensk klassiker. Fotograf: Ivar Van Der Stilj.
Kirunafjällen med dess toppar och dalar har nog alltid bidragit till inspiration, och med historiens bragder där namn klingar mellan bergen, där Rossipal, Billing och stadens egen Borg Mesch stoltserat är det inte svårt att förstå att en klätterklubb någon gång skulle komma att bildas. Föreningen har nu medlemmar i åldrarna 6-60 år och där både bergsguider, instruktörer och erfarna gamla rävar bidrar till en hög kompetensnivå inom klubben. Ett antal Kirunaklättrare har också utmärkt sig genom åren där man gjort anmärkningsvärda bestigningar ute i världen eller lyckats väl i tävlingar.

Vår omgivning

Vintern är alltid lång i norr och isklättersäsongen är oftast längre än klippklättersäsongen. Ändå ligger Kiruna strategiskt bra till en stor mängd fantastiska klätterplatser.
Ofta är det mer anmarsch än klättring. Kvalitén på klippan är i bästa fall medelmåttig där man får vara noga med att lägga tillbaka greppet när man använt den. Trots detta går det inte prata klättring i Kiruna utan att nämna Kebnekaise och omkringliggande områden. Här finns det många klassiska leder som sydvästkammen på Kaskaspakkte eller Siluetten på Tuolpagorni vilket varje svensk alpinist borde ha utforskat.

Tunna röda linjen, 6c, ett klassiskt problem i Gaisenjarga. Fotograf: Fredrik Hansson
Kiruna kan även erbjuda bouldring i världsklass. En bilfärd på ca 45 minuter nordväst från Kiruna tar dig till området Gaisenjarga. En nyligen utgiven klätterförare ger dig hundratals problem och dessutom finns det fortfarande ett stort antal nyturer som bara väntar på att upptäckas.
Blickar man lite längre bortåt så är vi inte långt ifrån de norska nationalklenoderna. Platser som Lofoten och områdena kring Stetind har leder och klippkvalité i världsklass.
För att kunna förbereda oss inför vår relativt korta säsong har föreningen alltid haft en inomhusvägg till sitt förfogande. I början var det småskaligt där vi försökt få plats i skolor, badhus oh sporthallar. Tillslut fick vi en permanent plats på det gamla Lapplandsjägarregementet I22 som blev klubbens bas i 21 år. Nu, efter resultatet av två års förhandlingar och dialog, har klubben fått en ny klättervägg på 13 meter och en bouldervägg på 4,6 meter. Väggarna stod klara hösten 2015 i den nybyggda Tarfalahallen. Det är främst tack vare Kiruna kommun men även Svenska klätterförbundet som har gjort detta möjligt.

Klubben och framtiden

En god, levande förening är alltid en spegelbild av de människor som finns med. Detta är högst märkbart även i Kiruna klätterklubb där motivationen och ”klätterkonjukturen” både stigit och minskat genom åren. Eldsjälar tillsammans med nya förmågor och en drivande styrelse har fört föreningen till nya höjder; från att under mitten av 2000-talet varit omkring åttio medlemmar, för att därefter sjunkit till ca trettio st har nu föreningen 145 medlemmar vilket speglar en enorm tillväxt på kort tid.

K3 hade en liten kamraträddningskurs tillsammans med Dick Johansson i början av 90-talet. Personerna p bilden: Kevin Edwards, Mats-Ola Finn, Stefan Olsson, Hans Inga, Staffan Stålnacke och Pia Johansson. Fotograf: Peter Öhman
Under klubbens 30 åriga liv har det varit många som har bidragit till klubbens fortlevnad och framgångar. Vi har mycket att tacka dessa och vi kommer förhoppningsvis även att ha många att tacka i framtiden också. Utan denna hjälp hade vi aldrig varit där vi är idag.
I år firar vi 30 år och det kommer samtidigt bli startskottet på ett nytt kapitel för Kiruna klätterklubb. Vårt mål är att skapa ett gediget intresse för klättringen hos unga och hjälpa dem som vill ta steget ut till de större bergen. I framtiden kanske vi även kan vara en hjälpande kraft i svensk klätterutveckling. Ni som har vägarna förbi vår nordliga del av Sverige är varmt välkomna att höra av er såväl för en kopp kaffe i goda vänners lag eller om ni undrar över möjliga äventyr i området.
För mer information kontakta oss på:
kontakt@kirunaklatterklubb.se