Hård kritik mot ISMF efter diskningen av Tove

Foto: ISMF

Tove Alexandersson jagade totalsegern i världscupen i skidalpinism och såg ut att bli vinnare efter en femteplats i sprinten.

Då kom kallduschen att hon hade diskats på grund av ett missförstånd vid prisceremonin.

– Fullständigt orimligt att en sådan händelse får dessa enorma följder, säger sportchefen Patrik Blom.

I förra veckan hölls säsongens sista världscuptävlingar i italienska Madonna di Campiglio. Tove Alexandersson var storfavorit till att ta hem den totala världscupsegern.

På torsdagen gjorde hon en bra insats i den inledande sprinttävlingen, kom på femte plats och tog därmed viktiga poäng gentemot hennes främsta konkurrent om totalsegern, Axelle Gachet-Mollaret från Frankrike.

Under eftermiddagen kom dock beskedet att Tove var diskvalificerad på grund av en missad prisceremoni. Sveriges förbundskapten Rémi Français lämnade in en protest, men några timmar senare fick han veta att den hade avslagits och diskningen var ett faktum.

Domarna hänvisade till regel C.22 som stadgar att de fem främsta i ett lopp måste vara närvarande vid prisutdelningen.

När tävlingarna i Madonna di Campiglio var över stod det klart att Tove Alexandersson hade tagit hem silvermedaljen i den totala världscupen. Hade hon inte diskats i torsdagens sprint hade hon vunnit.

Ett missförstånd låg bakom Toves frånvaro.

I Madonna di Campiglio hölls en prisutdelning efter varje enskilt lopp. Men eftersom detta var avslutningen på årets världscup hölls dessutom ytterligare prisutdelningar för de totala medaljörerna.

Arrangören och ISMF bestämde att vid en av alla dessa ceremonier räckte det med att de tre främsta närvarade för att minska risken för smittspridning. Det var här det gick snett. Det svenska landslaget trodde att regeländringen gällde samtliga prisutdelningar.

Patrik Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet, är besviken och kritisk mot ISMF.

– Vi respekterar självklart reglerna, de är lika för alla, men det är makalöst och djupt orättvist att en atlet ska förlora totalsegern i en världscup på grund av en sådan här bagatell. Detta bygger från början på dålig kommunikation från ISMF och arrangörens sida där atleten får betala ett orimligt högt pris för något som inte har med själva tävlingen att göra, säger han.

Det vanliga i andra sporter är att atleter får böter om de uteblir från en prisceremoni, framhåller han.

– Vi har tagit kontakt med ISMF:s president och dessutom överväger vi att ta detta till CAS, idrottens skiljedomstol. Förutom det kommer vi föreslå ett antal regeländringar på ISMF:s kommande årsmöte.

– Det är tydligt att nuvarande regelverk är otillräckligt och inte skapar rättvisa förutsättningar för atleterna. Straffet står inte i proportion till regelbrottet och det är allvarligt att regelbrott som inte har med tävlingen att göra kan tillåtas påverka tävlingsresultaten, säger Patrik.

Till saken hör att det ofta sker ändringar i schemat under tävlingar. Till exempel tidigarelades prisutdelningen med en timme efter söndagens lopp i den individuella grenen. Sådana plötsliga ändringar bidrar inte till att atleterna kan känna sig trygga.

En fråga som Patrik Blom också tycker är underlig är varför arrangören helt sonika inte kontaktade Sveriges förbundskapten när de märkte att Tove inte var på plats. Tävlingarna och ceremonierna sker alltid i ett begränsat område, ingen av deltagarna befinner sig långt bort.

– I framtiden måste det säkerställas att ISMF och den lokala arrangören har gjort allt för att det ska vara solklart för atleten vid vilka ceremonier som närvaro krävs. Man ska skriftligt ha fått information efter målgång om när prisceremonin är och om deltagande krävs. Har inte det skett kan inte diskvalifikation vara rimlig konsekvens, säger Patrik.