Eva och Janna stärker Klätterförbundets kansli

Klätterförbundet satsar på kommunikation och utbildning. Hösten rivstartas med två nyanställningar på kansliet: Kommunikatören Janna Holmqvist och utbildningadministratören Eva Rimnäs.

Svenska Klätterförbundet växer i och med att allt fler intresserar sig för sporten. Förbundet stöttar medlemsklubbarna så att de kan utveckla sina verksamheter och därmed optimera möjligheterna för alla sorters klättring. Emma Borggrén-Franck, generalsekreterare, har inför hösten nyanställt två personer: En kommunikatör och en utbildningsadministratör.

– Det känns så kul! Jag kom precis själv tillbaka från en föräldraledighet och ser fram emot att tillsammans med kollegorna förverkliga den vision som finns för klättringen i Sverige, säger Emma Borggren-Franck.

Den ena nyanställda, Eva Rimnäs, har jobbat med utbildning inom klättring i många år och även tävlat i skimo. Hon är utbildningsadministratör och hennes uppdrag är främst att organisera förbundets utbildningsinsatser samt att arbeta med ett pågående instruktörsprojekt.

– Kan det bli bättre än att få jobba med det man tycker är så kul? Jag får se klättervärlden från ett annat håll och, förstås, jobba med alla trevliga och bra ”klättermänniskor” runt om i Sverige, säger Eva Rimnäs.

Kommunikatören heter Janna Holmqvist och kommer senast från en webbyrå där hon har arbetat som copywriter och med sociala medier för ett flertal kunder. Dessförinnan jobbade Janna med journalistik och medieutveckling i olika former, både på lokal och nationell nivå. Hon har precis börjat jobba halvtid på förbundet – övrig tid spenderas just nu med Lily, 6 månader.

– Det är fantastiskt roligt att kommunicera för en enskild aktör och inom idrottsvärlden. Att få skapa bättre förutsättningar för just klättring är en lyx, det är en så positiv sak för många, säger Janna Holmqvist.

Hon, som kommer att jobba som kommunikatör och projektledare, ser en dubbel utmaning i och med uppdraget.

– Jag får ju chansen att utveckla såväl kommunikationen inom förbundet som min egen klättring. På kansliet är jag en riktig rookie när det gäller väggarna – jag har mycket att lära av mina duktiga kollegor, säger hon.

”Att få arbeta med just klättring är en lyx.”

Janna Holmqvist, kommunikatör

”Kan det bli bättre än att få jobba med det man tycker är så kul?”

Eva Rimnäs, utbildningsadministratör
Eva Rimnäs, utbildningsadministratör, och Janna Holmqvist, kommunikatör och projektledare, är nyanställda på kansliet vid Skanstull i Stockholm. Lily, sex månader, hänger med.