Hitta & parkera

Häggsta, Örnberget och Flottsbro ligger ett par mil sydväst om Stockholm. Är parkeringen vid Häggsta full? Åk till närliggande Flottsbro, där finns en stor parkeringsyta. Vi rekommenderar samåkning.

Hitta hit
  • Häggsta: Sök på Häggstavägen 6. Klippan ligger vid vattnet, bakom S:t Bovids begravningsplats i västra Huddinge.
  • Örnberget: Google på ”Örnberget klättring” så hittar du.
  • Flottsbro Värdshus: Adressen är Häggstavägen 20, 141 32 Tullinge.
Parkera rätt i Häggsta

Vid Häggsta finns en stor parkering direkt efter avfarten mot kyrkans område. Under Sthlm Climbing Festival använder vi dessa parkeringsplatser – inga andra. Platserna vid kapellet lämnar vi tomma för kyrkogårdens besökare och platserna längst ner, ovanför klippan, reserveras till de som arbetar med festivalen.

Är det fullt vid Häggsta, kör till Flottsbro värdshus stora parkering och promenera till klippan. Det blir en bra uppvärmning på cirka 20 minuter. Avståndet till Häggsta är 1,5 kilometer: Promenadslinga mellan Häggsta och Flottsbro finns markerad vid vattnet. Alternativet är att gå längs vägen. Båda alternativen tar ungefär 20 minuter.

Observera att p-bevakning sker för att hindra otillåten parkering längs Häggstavägen.

Flottsbro, parkering

Vid Flottsbro finns en stor parkering. Att stå där kostar 12 kronor i timmen eller 50 kronor för ett helt dygn. På Flottsbros sajt finns mer info.

Parkering vid Örnberget

Det är förbjudet att parkera bredvid vägen vid klippan. Parkering sker på båtklubbens parkering, en grusplan som ligger cirka 200 meter från klippan.

Är det fullt där, sker parkering vid Tullinge centrum (2 kilometer bort). Tänk på att samåka!

Töm bilen själv!

Lämna inte lämna värdesaker i bilarna, stölder har förekommit i området.

Söker du annan info?

På eventsidan för Sthlm Climbing Festival finns mer info. Hoppas du hittar det du letar efter.