Representera klättringen under Pride 2024 – up for grabs

Prideparaden i Stockholm arrangeras den 3 augusti 2024. Svenska Klätterförbundet söker efter någon eller några som vill representera klättringen i årets parad.

Svenska Klätterförbundet deltog 2023 i Pridefestivalen för första gången.

Förra året tog förbundskansliet initiativ till att klättringen deltog i Prideparaden i Stockholm. I år hoppas förbundet att någon eller några klättrare kliver in i tåget, fast denna gång på egen hand.

– Det var en sådan boost att gå i Prideparaden. Så mycket kärlek! Att vara där, som en stolt del av Idrottssverige, var fantastiskt. Tyvärr har vi på förbundskansliet semester och många är bortresta just i början av augusti, så vi hoppas att några klättrare eller någon klubb vill ta initiativ till årets deltagande, säger Janna Askenberg, kommunikationsansvarig på Svenska Klätterförbundet.

Att delta i tåget är helt kostnadsfritt. De eller den som representerar en klubb är varmt välkommen att gå tillsammans med Riksidrottsförbundet och de andra förbunden.

– Blir det en eller två klättrare i tåget är det bättre än noll. Man behöver inte vara hundra personer för att stå upp för allas rätt till öppen och inkluderande klättring – det viktiga är att någon är där, säger Janna Askenberg.

Läs gärna mer på Riksidrottsförbundets sajt eller kontakta Janna Askenberg vid frågor.