Svensk trio laddar för EM i Ryssland

Åsikter i följande text är skribentens och inte Svenska Klätterförbundets.

Irina Viner-Usmanovas Gymnastikpalats i Moskva. Foto: IFSC

På torsdag reser klätterlandslaget till EM i Ryssland, landslagets första internationella tävling sedan coronautbrottet.

Förberedelserna inför tävlingen har påverkats kraftigt av pandemin.

Det blir ett litet sällskap herrar som åker till Moskva. Hannes Puman och Fredrik Serlachius ställer upp i alla tre grenar inklusive combined. Emil Abrahamsson tävlar i bouldergrenen. Med på resan är även landslagscoachen Oskar Norberg.

Tävlingen sker i Irina Viner-Usmanovas Gymnastikpalats, en stor idrottshall i centrala Moskva. Säkerhetsföreskrifterna kring tävlingen är hårda.

– Vi måste ha med oss egna rep, vi får inte röra oss utanför hotellet förutom transporten mellan hotellet och arenan, man måste ha mask förutom när man är på väggen och isoleringen funkar annorlunda, säger Oskar.

Alla som deltar, såväl atleter som ledare, måste göra ett negativt coronatest senast 72 timmar före ankomsten till Moskva.

Emil Abrahamsson ställer upp i bouldergrenen. Foto: Björn Pohl

EM börjar med speed på lördag den 21 november, fortsätter med boulder på söndag-måndag och lead på tisdag-onsdag. Nästa helg avslutas EM-veckan med combined, finalerna sker på lördag 28 november och streamas live på IFSC:s Youtubesida.

Det var länge oklart om EM ens skulle kunna hållas, vilket självklart har påverkat de tävlande.

– Jag har inte varit förberedd mentalt på att det blir av förrän de senaste tre veckorna och då har jag taggat till rejält. Så mentalt har det varit tre mycket intensiva veckor. Nervositeten har inte riktigt kommit än, den kanske kommer när man är på plats, säger Emil Abrahamsson, som gör sin första internationella tävling.

För Hannes Puman står mycket på spel. Han är med i SOK:s stödprogram Topp och talang med siktet inställt på OS 2024. Men om han skulle vinna combined i Moskva får han en biljett till OS i Tokyo redan nästa år.

För landslaget har årets säsong av förklarliga skäl blivit helt omkullkastad. De flesta internationella tävlingar har ställts in.

I augusti hölls ett träningsläger i Luleå för både juniorer och seniorer med den franske ledbyggaren Jacky Godoffe. Efter boulder-SM i Västervik i slutet av september åkte Hannes Puman och Fredrik Serlachius till Kletterzentrum i Innsbruck och tränade i två veckor, därefter hölls ett landslagsläger i Akalla.

Hannes åkte tillbaka till Innsbruck vid månadsskiftet oktober-november, men på grund av riskerna med coronasmittan avbröts resan och han åkte hem i förtid.

De senaste två veckorna har gänget som åker till Moskva spenderat i Luleå och legat i hårdträning inför EM. Bland ledbyggarna som varit med finns polacken Tomasz Oleksy.

– Vi har tränat här uppe för att det inte har känts bra att vara på de stora gymmen, säger Oskar.

Inför EM har truppen uppmanats att ha så lite kontakt med andra människor som möjligt och till exempel undvika tågresor.