Ansök till landslaget sportklättring 2020!

Ansökan till Landslaget sportklättring 2020 är nu öppen!

Är du en klättrare som har erfarenhet av att tävla i sportklättring med ambition att nå högt uppsatta mål och göra en elitsatsning? Då uppmuntrar vi dig att skicka in en ansökan till junior- eller seniorlandslaget. Nytt för säsongen 2020 är att atleter som utövar parasportklättring på seniornivå har möjlighet att bli en del av landslaget.

Bild från NM Boulder – Boulderkeskus Espoo Foto: Rami Valonen

Bli en landslagsatlet
Vi öppnar nu ansökan till Landslaget sportklättring 2020 för att representera Sverige vid internationella tävlingar. Skicka in din ansökan senast den 22:e november 2019!

Uttagningsunderlag

Förbundskaptenen är ytterst ansvarig för uttagning av atleter till Landslaget sportklättring. Tillsammans med landslagscoacherna, junior & senior, gör man en bedömning och utvärdering av atleten inom följande områden:

• Resultat från tävlingar som atleten deltagit i
  • Ranking – nationell (rankinglistan) och internationell
  • Ambition – utläses av ansökan och eventuella samtal
  • Förmågor – taktiska, fysiska, tekniska och mentala färdigheter

Juniorlandslaget
För att ansöka till juniorlandslaget ska du vara född år 2006, eller tidigare.

Du som vill ansöka fyller i ansökningsformuläret, se länk nedan och kommer att få besked om du gått vidare i uttagningsprocessen senast 1:a December 2019.

Om du gått vidare kommer du att bli kallad till en samling söndagen den 15 december i Västervik – detta är dagen efter JSM Boulder. Där kommer du att få träffa Förbundskaptenen för Landslaget Sportklättring samt Juniorlandslagscoachen.

Seniorlandslaget
För att ansöka till seniorlandslaget ska du vara född år 2000, eller tidigare.
Nytt för denna säsong är att vi även välkomnar parasportklättrare att skicka in sin ansökan till seniorlandslaget.

Du som gått vidare kommer därefter att bli kontaktad av landslagsledningen för nästa steg. Nästa steg kan innebära intervju – vid ett personligt möte eller via telefon/video.

Ansök senast: 22:e november 2019
Besked om uttagning till intervju eller samling i Västervik: 1:a december 2019
Ansök här:  Ansökan till Landslaget Sportklättring 2020
För juniorer: Planera för 15 december 2019 i Västervik (söndagen efter JSM Boulder 2019)

Har ni frågor eller funderingar kring detta så är ni som alltid varmt välkomna att skicka ett mail till: landslag-sport@klatterforbundet.se

Ser fram emot din ansökan och önskar dig en fortsatt fin tävlingssäsong!

Björn Strömberg, Förbundskapten
Landslaget Sportklättring