Kajsa Rosén/Samuel Wingårdh vann boulder-SM

Samuel Wingårdh vinner boulder-SM 2019.
Kajsa på det första finalproblemet. Foto: Petri Paananen
Kajsa Rosén och Samuel Wingårdh tog hem guldmedaljerna när SM i bouldering på lördagen hölls i Akalla strax utanför Stockholm.
Vinnarduon i boulder-SM blev därmed en upprepning från förra årets SM i Västervik. Även då vann Kajsa och Samuel.
Redan i lördagens kvaltävling gav de ett styrkeprov genom att vinna dam- respektive herrkvalet med en topp mer än alla andra.
Halvvägs in i finalen, när två av fyra problem hade klättrats, hade Kajsa kopplat greppet och ledde med två toppar. I herrklassen var det jämnare med fler toppar bland de tävlande.
Linda Sjödin flashade det tredje problemet i damernas och var ikapp, men Kajsa lyckades hålla kvar ledningen och blev den enda deltagaren att toppa ut alla finalproblem.
Samuel avgjorde när han, till stort jubel från publiken, blev den ende bland herrarna att toppa ut det tredje finalproblemet. Han hade visserligen Fredrik Serlachius, Hannes Puman och Ymer Alber i hälarna inför det sista problemet, men när ingen av herrarna lyckades få till en topp på sista stod Samuel som segrare.
Samuel säkrar segern genom att toppa ut det tredje finalproblemet. Foto: Petri Paananen
SM arrangerades av Solna Klätterklubb, Svenska Klätterförbundet och Klättercentret Akalla. Ledbyggare var Robert Rundin (tillika kvällens konferencier), Daniel Olausson, Nikken Daniels och David Höglund.
Förutom Bergsport.se bestod pressuppbådet av SVT och förhoppningsvis får vi se en glimt av tävlingen på TV-sporten under söndagen.

Resultat damer
  1. Kajsa Rosén, Solna KK