Påverka svensk klättring – skicka motioner till förbundsmötet i maj

Det är dags att motionera! Den 21 maj 2022 arrangerar Svenska Klätterförbundet ett digitalt förbundsmöte, där alla klubbar och specialidrottsdistriktsförbundet finns representerade. Praktisk information, liksom mandatfördelning, hittar du på sidan om förbundsmötet. Nu fokuserar vi på den roligaste biten: Motionerna.

Det är dags att förbereda, skriva och skicka in motioner (förslag från klubbarna och/eller klubbmedlemmarna samt från specialidrottsdistriktsförbund) till förbundsmötet. Klätterförbundets stadgar säger följande:

2 § Förslag till ärenden att behandlas av förbundsmötet
Förslag till ärenden att behandlas vid förbundsmötet kan ske genom motioner eller propositioner (styrelsens förslag). Motion, som skall vara skriftlig, skall vara förbundsstyrelsen tillhanda senast åtta (8) veckor före förbundsmötet. Rätt att inge motion tillkommer SDF, till SKF ansluten förening samt röstberättigad medlem i sådan förening. Motion från röstberättigad föreningsmedlem insänds genom vederbörandes förening tillsammans med föreningens utlåtande över motionen. Berört SDF skall beredas tillfälle att yttra sig över motion från förening. Motion skall föreläggas förbundsmötet med förbundsstyrelsens utlåtande

Detta innebär att motionsstoppet är lördagen 26/3 2022.

Det finns inga speciella krav för hur en motion ska se ut, men det är bra om den avslutas med ett tydligt förslag som förbundsmötet kan ta ställning till. En så kallad ”att-sats.”

Exempelvis:
Klätterklubben XX föreslår förbundsmötet
att                 höja medlemsavgiften för klubbar med XX kronor

Motionen kan med fördel inledas med en så kallad ”brödtext” där motionsställaren argumenterar för sin sak.

Motionerna mejlas till kansliet@klatterforbundet.rf.se. Vid frågor, kontakta vår kommunikatör Janna Holmqvist: janna.holmqvist@klatterforbundet.rf.se.

Motioner är din chans att påverka riktningen för Svenska Klätterförbundet. Foto: Pexels